Implementatie van SAP
“Ingo en John zijn voor Perry komen werken als deelprojectleiders, net voor de millenniumovergang. Door verouderde software en het dreigende millenniumprobleem moest een deel van de Vendexspeciaalzaken over op nieuwe software. De holding stuurde aan op SAP Retail en hoewel wij de problematiek van de andere werkmaatschappijen niet helemaal deelden, zijn wij enige tijd later ook overgegaan op SAP Retail.”
Een stap verder
In 2005 stond Perry Sport aan de vooravond van een upgrade. Theelen: “De organisatie was in twee jaar tijd sterk gegroeid en zou nog veel verder groeien. Om die groei bij te kunnen houden moesten we iets met onze software.” Een upgrade werd aangeraden, maar leverde interne weerstand op. “Wij hadden onvoldoende tijd en mensen om uitgebreid onderzoek te plegen naar de nieuwe release van SAP.”
In de zoektocht naar verbeterde logistieke prestaties nam de Perry-organisatie haar hele supply chain onder de loep. Daarna zocht ze een externe partner om ze te vertellen welke softwareaanpassing voor hen het best zou zijn. Theelen vervolgt: “En toen kwamen de namen van Ingo en Johan omhoog. Waarom? Grote organisaties zijn vaak logge organisaties, die grote vooronderzoeken vragen. Daar hadden we het geld gewoon niet voor. De kwaliteit van Ingo en Johan kenden we: we wisten van onze referenties dat zij onze vraag zouden kunnen beantwoorden. Het zijn strategische denkers en pragmatische doeners, die door niet-traditioneel te denken een organisatie verder krijgen.”
In de zoektocht naar verbeterde logistieke prestaties nam de Perry-organisatie haar hele supply chain onder de loep. Daarna zocht ze een externe partner om ze te vertellen welke softwareaanpassing voor hen het best zou zijn. Theelen vervolgt: “En toen kwamen de namen van Ingo en Johan omhoog. Waarom? Grote organisaties zijn vaak logge organisaties, die grote vooronderzoeken vragen. Daar hadden we het geld gewoon niet voor. De kwaliteit van Ingo en Johan kenden we: we wisten van onze referenties dat zij onze vraag zouden kunnen beantwoorden. Het zijn strategische denkers en pragmatische doeners, die door niet-traditioneel te denken een organisatie verder krijgen.”
“De korte lijnen, het warme...
ik hoop dat ze zo blijven.”
ik hoop dat ze zo blijven.”
Het gewenste advies
“Al na het eerste gesprek kregen wij precies het gewenste advies: wat we wilden zat deels in ons huidige en deels in de meest recente SAP-release. Maar om het risico van kinderziekten te vermijden hebben we op aangeven van Sapito besloten om - voor zover verantwoord - onze toenmalige problematiek voor een groot deel binnen de huidige release aan te passen. Met de garantie dat deze aanpassingen niet verloren zouden gaan bij een toekomstige overgang naar de meest recente release. Heel rationeel en tegen lage kosten hebben ze daarmee de verzoeken uit de supply chain ingewilligd. Bovendien hebben wij hierdoor een grote kostenbesparing gerealiseerd. En dat ondanks de aanvankelijke weerstand.”
Succesfactoren
Volgens de financieel directeur werkt de aanpak van Sapito om meerdere redenen. Hij noemt er drie. “Ten eerste werkt Sapito aan acceptatie door met een organisatie te streven naar successen op korte termijn. Ze pakken de hoogste prioriteiten als eerste op. Voor onze mensen is 'doen' een belangrijke factor. De aanpak van Sapito is heel herkenbaar gebleken en het heeft er zelfs toe geleid dat onze medewerkers voelen dat IT van ons allemaal is.” Een tweede reden heeft te maken met de consultant waarmee Theelen het meest werkt: “De kwaliteit van Ingo is een mix van inlevingsvermogen en kennis. Hij kan zich ontzettend goed inleven in het bedrijf waar hij voor werkt. Dat weet hij te combineren met een grote kennis van SAP. Ingo is als externe in staat om mensen mee te krijgen in de veranderingsprocessen.
Het valt me elke keer weer op dat hij zelfs de grootste critici weet mee te krijgen.” “En dan heeft Sapito ons ten derde geleerd om onze successen te claimen. Iets wat IT-mensen vaak niet eenvoudig afgaat. Zelfs dat is gelukt.”
En ook nog
“Wat ook leuk is om te weten: als je ze belt reageren ze snel. Heb je een probleem, dan krijg je direct adequate informatie om dat te verhelpen. En dan hoor je niet meteen de rekening op de mat vallen. Ik denk dat ze niet te groot moeten worden.”